Pressemeddelelse:
Efterglød
Billedkunstner
Ingrid Kæseler udstiller nye værker i Officinet.
Udstillingen 'Efterglød' forener modsætninger i en
findyrket abstrakt æstetik, hvor der
ballanceres mellem det delikate og ophøjede
og det rå og direkte.
Farve løber via akryl-indfarvede striber ned gennem installationen og indtager den med
rød, gul, grøn og blå. Striberne er udskåret i nylongaze og sammensat til store membraner af ren, stærk farve.
Værkerne i udstillingen består af blødt og hårdt forenet i eet - en
farvet membran og en aluminiumsplade. På et tidspunkt har de to dele
været sammensmeltede, men er nu
splittede. Materialerne står hårdt overfor hinanden, og de indbyggede
kontraster er store. Transparent/lukket, intens/diffus og samlet/skilt.
Dobbeltværkerne bærer tydelige sport af arbejdsprocessen,
hvor farven og liniesystemerne, gennem en
transformation, er overført fra een del af
værket til en anden. Farven er trukket og
hevet ud af membranen og afsat som et kæmpe
aftryk på aluminiumspladen. Ved således at
grave sig ind i farven, at fjerne noget
materiale, åbner der sig et 'vindue' i
membranen ind til et diffust, transparent
rum, med en passage ind til farvens essens -
en æterisk efterglød.
Ser man igennem dette subtilt farvede vindue, og
bevæger man sig forbi værkerne, der ophængt
i rummet danner et delikat arkitektonisk
rum, opstår en spejling og en flimrende
effekt af de to værkdele, der blander sig
med hinanden i denne delte og splittede
dobbeltstruktur.
Press release:
Afterglow
Visual artist Ingrid Kæseler exhibits new works in Officinet.
The exhibition 'Afterglow' unites opposite features in sophisticated
abstract aesthetics where delicate and elevated aspects are balanced
with raw and direct elements.
Colour flows in the form of acrylic dyed stripes down through the
installation and occupy it with red, yellow, green and blue. The stripes
are cut from nylon gaze and assembled into large membranes of pure
strong colour.
Each of the works at the exhibition combines soft and hard in a coloured membrane and a sheet of aluminium.
At one point the two elements have been merged together but are now divided into two.
The materials contrast each other and mediate characteristics like transparent/closed, intense/diffuse and combined/divided.
The double works show clear traces from the working process where the
colour and the system of lines through the transformation have been
transferred from one part of the work to the other.
The colour has been dragged and pulled from the membrane and left as a
large imprint on the aluminium sheet.
The removal of material - the digging into the colour - opens a window
in the membrane into a diffuse and transparent space with a passage to
the essence of the colour - an ethereal afterglow.
The works form a delicate architectural space when mounted in the
exhibition room.
Looking through the subtle coloured window while passing by the works
creates a flickering effect where the two work pieces interferes with
each other in this divided double structure.
|